Witamy, Gość
Nazwa użytkownika: Hasło: Zapamiętaj mnie
Historia z twierdzą w tle. Ślady wydarzeń historycznych, komentarze, ciekawostki oraz to co nie wyjaśnione - zagadki i tajemnice...

TEMAT: Baza Lotnicza Małaszewicze 1936 - 1952

Odp: Baza Lotnicza Małaszewicze 1936 - 1952 5 lata 4 miesiąc temu #1771

  • robertox
  • robertox Avatar
  • Offline
  • Ekspert
  • Posty: 110
  • Otrzymane podziękowania: 10
  • Oklaski: 2
Szanowni ! Dziś wpadł mi w łapki biuletyn gminny , kolorowy z mnóstwem foto i z ostatnią stronką rys historyczny . Super ale nic o tym co mamy u siebie historia Brześcia ale to nic komentarz ludzi którzy to z nudów oglądali" a na h.. mi Brześć ja tam tylko po fajki jadę "ciekawe jak dotrą do czasów 20l między wojennego jakie będą komentarze? :) Poza tym polecam filmik emitowany na National Geografki Ci cholerni Polacy dywizjon 303 w walkach o Anglię. Ciekawe wypowiedzi żyjących polaków , oraz ciekawe nazwiska np Jan Zumbach . to fragment jego biografii myślę ze z lekkim błędem bo chodziło o Małaszewicze " Zumbach przydzielony został do 111 eskadry myśliwskiej. 21 maja 1939 r. ze swoją jednostką odleciał do Brześcia nad Bugiem, gdzie odbył pięciodniowe ćwiczenia - szkołę ognia. Podczas lądowania w drodze powrotnej, 26 maja w Warszawie, rozbił się na P.11 - podwoziem zahaczył o stojący na lotnisku samochód i przekoziołkował parokrotnie. Zakończyło się to dlań złamaniem lewej nogi w kilku miejscach i utratą przytomności. W szpitalu "poskładano" nogę, założono gips, po którego ściągnięciu Zumbach wyjechał na rekonwalescencję do Zaleszczyk, uzdrowiska niedaleko granicy z Rumunią"
Administrator wyłączył możliwość publicznego pisania postów.

Odp: Baza Lotnicza Małaszewicze 1936 - 1952 5 lata 4 miesiąc temu #1773

  • Mariusz
  • Mariusz Avatar
  • Offline
  • Specjalista
  • Posty: 85
  • Otrzymane podziękowania: 23
  • Oklaski: 3
Roberox-owi chyba chodziło o ten film

Tutaj mozemy przeczytać o Janie Zumbachu.
Ja z kolei chciałbym przedstawić sylwetkę Zygmunta Pluty który służył w 220 Dywizjonie Bombowym stacjonującym w Małaszewiczach.
Ostatnio zmieniany: 5 lata 4 miesiąc temu przez Mariusz.
Administrator wyłączył możliwość publicznego pisania postów.
Za tę wiadomość podziękował(a): robertox

Odp: Baza Lotnicza Małaszewicze 1936 - 1952 5 lata 4 miesiąc temu #1775

  • Mariusz
  • Mariusz Avatar
  • Offline
  • Specjalista
  • Posty: 85
  • Otrzymane podziękowania: 23
  • Oklaski: 3
Filmik z lotu nad terenem lotniska. Nie full wypas ale tylko taki materiał miałem. Jak ktoś ma wyobraźnię może poczuć się jak pilot :laugh:
Administrator wyłączył możliwość publicznego pisania postów.

Odp: Baza Lotnicza Małaszewicze 1936 - 1952 5 lata 4 miesiąc temu #1776

  • robertox
  • robertox Avatar
  • Offline
  • Ekspert
  • Posty: 110
  • Otrzymane podziękowania: 10
  • Oklaski: 2
Witam ! Wydaje mi się że odtworzenie składu dywizjonu bazy jest dobrym pomysłem , przybliżenie sylwetek pilotów też , ideałem by było nawiązanie kontaktu z byłymi pracownikami bazy , obsługą naziemną lub coś w podobie ale . Dla czego to mówię bo dziś próbuje się zafałszować historię Czytałem ostatnio opracowanie p. Mateusza Białeckiego który ukazuje nieścisłości w niemieckich opracowaniach historycznych a jest ich wiele zresztą film który polecałem też ale Anglicy to Anglicy (ale nawet dziś dajemy im powody do weryfikacji swego stanowiska) Tak jak powiedziałem mam zamysł i takie lekkie poparcie by w Małaszewiczach zrobić coś więcej niż kamień. Sa trudności z pomieszczeniem na kilka obrazów tablic morze i jakieś fanty by się znalazły, w moim zamyśle nie muzeum ale upamiętnienie ludzi i miejsca . Cieszę się ze spotykam ludzi którzy nie mówią tylko "a po co " , mają fotografie i chętnie je dadzą do skopiowania , materiały , oczywiście prawa autorskie będą nie zachowane ale podkreślone. Kopie a tylko dla tego by nie spotkał ich los materiałów zgromadzonych ongiś w Melioracji . Jak będzie to gdzie zgromadzić to powiem ale szukać trzeba bo wstyd jak na przykład zechce ktoś przyjechać i zobaczy ze po pracy przodków nie zostało nic .
Administrator wyłączył możliwość publicznego pisania postów.

Odp: Baza Lotnicza Małaszewicze 1936 - 1952 5 lata 4 miesiąc temu #1779

  • admin
  • admin Avatar
  • Offline
  • Administrator
  • Posty: 472
  • Otrzymane podziękowania: 54
  • Oklaski: 9
Ciekawostka związana z lotniskiem "wypłynęła" w wątku dot. Dobrynia za sprawą kolegi Denala :)
http://twierdza.org/index.php/forum/5-fortyfikacje-twierdzy-brzeskiej/377-umocnienia-polowe-dobryn#1778
Administrator wyłączył możliwość publicznego pisania postów.

Odp: Baza Lotnicza Małaszewicze 1936 - 1952 5 lata 4 miesiąc temu #1781

  • robertox
  • robertox Avatar
  • Offline
  • Ekspert
  • Posty: 110
  • Otrzymane podziękowania: 10
  • Oklaski: 2
Jak dla mnie nabiera to teraz kształtu , dla czego bo droga używana jest do dziś i biednie trochę jak by nasypem, Lasy Malowskie były spore jak na potrzeby lotniska i nie tylko tak jak by poprowadzić linię prosta przez E-30 i też tam jest droga wyjdziemy w rejonie rampy opisanej wcześniej. , a więc infrastruktura Niemiecka , to i moje wcześniejsze spostrzeżenia teraz nie są takie słabe, drugi kompleks leśny to Wólka , Dobrynka aż pod Zalesie .
Administrator wyłączył możliwość publicznego pisania postów.

Odp: Baza Lotnicza Małaszewicze 1936 - 1952 5 lata 4 miesiąc temu #1784

  • aloszak
  • aloszak Avatar
  • Offline
  • Profesjonalista
  • Posty: 869
  • Otrzymane podziękowania: 72
  • Oklaski: 8
:) To jest ta właśnie linia kolejowa o której wcześniej wspominałem dla robertoxa. Linia ta istniała, co prawda nie wiem jak daleko sięgała, ale na mapie którą posiadam jest zaznaczona, na prawo od żółtej kreski widoczna jest przecinka w lesie to nasyp kolejowy zachowany do dnia dzisiejszego w lesie tym znajdowały się niemieckie baraki (celowo zaznaczyłem żółtą linie z boku). Wiem, że istniały tory z uwagi na fakt iż posiadam opis w którym jest mowa o stojących wagonach pilnowanych przez niemieckich wartowników.
Mzaaszewitory.jpg
Administrator wyłączył możliwość publicznego pisania postów.

Odp: Baza Lotnicza Małaszewicze 1936 - 1952 5 lata 1 miesiąc temu #1827

  • Mariusz
  • Mariusz Avatar
  • Offline
  • Specjalista
  • Posty: 85
  • Otrzymane podziękowania: 23
  • Oklaski: 3
Dorzucam kilka fotek do wątku linii kolejowej( a raczej bocznicy ) dla zobrazowania.
Tutaj tor łączył się z główną linią
DSC04188.jpg

W tym miejscu już zaczyna być widoczny
DSC04185.jpg

DSC04186.jpg

DSC04191.jpg

Wał przecina obecnie ogrodzony plac, który miał służyć do przeładunku towarów zza wschodniej granicy. Plotka głosi, że właściciel nie dostał pozwolenia na położenie torów i podpięcie się do głównych. Gdyby dostał to zapewne wał z tej strony byłby zniszczony.
DSC04190.jpg

Tutaj dobrze widoczny w okolicy tzw. Pompki(miejscowi tak nazywają ujęcie wody)
Kierunek południowy
DSC04183.jpg

i północny
DSC04182.jpg

Tor zapewne kończył się koło "Pompki", ponieważ dalej jest bagno.
Administrator wyłączył możliwość publicznego pisania postów.
Za tę wiadomość podziękował(a): admin

Odp: Baza Lotnicza Małaszewicze 1936 - 1952 5 lata 1 miesiąc temu #1828

  • Mariusz
  • Mariusz Avatar
  • Offline
  • Specjalista
  • Posty: 85
  • Otrzymane podziękowania: 23
  • Oklaski: 3
Wątek malowskich lasów niejednokrotnie przewija się w historii lotniska. W Małaszewiczach Dużych zachował się fragment drogi kołowania, która rzekomo miała prowadzić właśnie do tych lasów. Drogą tą miały być odprowadzane samoloty z lotniska w celu ich ukrycia (taka wersja krąży wśród ludzi, którzy przeżyli wojnę ). Inną dosyć ciekawą historię usłyszałem niedawno, a mianowicie, że Niemcy kontynuowali plany polskich inżynierów (budowniczych lotniska) i droga ta miała prowadzić do podziemnych hangarów. Owe hangary miały być zlokalizowane w okolicach Dobrynia Dużego, w miejscu zwanym "Trety" (tam gdzie znajdują się pozostałości po forcie piechoty). Jednak tej wersji nikt nie potwierdza.

Kolorem żółtym zaznaczyłem tą drogę do malowskich lasów
Bez-nazwy-1.jpg

Jest to odcinek ok. 100 metrów, kiedyś był dłuższy, ale rozebrano go dla potrzeb budowy ulicy
Beton_drog.jpg

Tam gdzie są te krzaki był lej po bombie
Beton_drog_1.jpg

Od końca betonowej drogi biegnie w kierunku północnym nasyp, który można jeszcze dzisiaj zaobserwować
DSC03582a.jpg

Na końcu tego nasypu, po prawej stronie jak się dowiedziałem stała radiostacja. Została jednak całkowicie zniszczona. Do owej radiostacji poprowadzony był podziemny kabel. Jak mi mówił jeden ze znajomych grubości "jak ręka" :) i w owijce z taśmy ołowianej. Sam widział ja go kładziono.
DSC03583a.jpg

Teraz jest tam pole i gdzie niegdzie można zobaczyć kawałki cegły
DSC03584a.jpg

Tych słupów nie brać pod uwagę -lata 70-te
DSC03588a.jpg


Druga droga kołowania biegła w kierunku zachodnim. Zaznaczyłem ją na pierwszym zdjęciu kolorem czerwonym. O tej drodze nie wiele wiem. Miała długość też 200-300 m i była nie dokończona. Po niej nic się nie zachowało. W tym miejscu biegnie tor kolejowy. Może jak twierdzi robertox do Wólki Dobryńskiej albo i dalej.
Administrator wyłączył możliwość publicznego pisania postów.
Za tę wiadomość podziękował(a): admin

Odp: Baza Lotnicza Małaszewicze 1936 - 1952 5 lata 1 miesiąc temu #1829

  • Denal2708
  • Denal2708 Avatar
Czyli potwierdza się informacja o ,,nasypie" między Wólka Dobryńską a Dobryniem Dużym. Z tego co ja się dowiedziałem to linia kolejowa, którą mieli położyć w tym miejscu Niemcy, miała służyć do przewozu drzewa z malowskich lasów, na lotnisko. Co do ukrywania samolotów, wydaje mi się to mało prawdopodobne, no bo niby po co mieliby to robić? Żeby uchronić je przed zbombardowaniem podczas nalotów? Słyszałem o lotnisku, a właściwie miejscu które miało udawać lotnisko. Biegło ono prawdopodobnie wzdłuż prawdziwego lotniska, po drugiej stronie E-30. Stały tam same lampy i reflektory, które zapalano w momencie, kiedy słyszano nadlatujące samoloty przeciwnika, jednocześnie gasząc wszystkie światła na tym właściwym.
Administrator wyłączył możliwość publicznego pisania postów.

Odp: Baza Lotnicza Małaszewicze 1936 - 1952 5 lata 1 miesiąc temu #1830

  • Mariusz
  • Mariusz Avatar
  • Offline
  • Specjalista
  • Posty: 85
  • Otrzymane podziękowania: 23
  • Oklaski: 3
Denal "Twój" nasyp kolejowy, a "moja" droga kołowania to całkiem inna bajka. To nie jedno i to samo. Dzieli je odległość, jak i zastosowanie.
Wybrałem się dzisiaj w okolice nasypu pod Dobryniem i zrobiłem parę fotek.
Tutaj kolorem żółtym zaznaczyłem nasyp kolejowy pomiędzy Dobryniem a Wólką. Czerwony to droga kołowania. Jak widać odległość pomiędzy nimi jest znaczna i wynosi ok. 2km.
Snap6a.jpg

Wał widoczny w chwili obecnej ma długość ok. 1200m i szerokość ok.6-8m. Od strony Dobrynia zaczyna się przy dużym wykopie, a z drugiej od strony Wólki przy łąkach ( teren podmokły ).
Widok od strony Dobrynia
image002_2012-09-09.jpg

i Wólki
image003.jpg

Początek i koniec nasypu przebiega przez płaski teren ale zarys da się zauważyć
image004_2012-09-09.jpg

image005.jpg

Środkowa część to już dobrze widoczny nasyp miejscami wysoki na 2-3m
image007_2012-09-09.jpg

image010_2012-09-09.jpg

image008.jpg

image011.jpg


Z informacji jakie posiadam to miejsce, które miało imitować w nocy prawdziwe lotnisko znajdowało się na łąkach pomiędzy Kobylanami a Błotkowem. Tam gdzie przepływa Czapelka.
Ostatnio zmieniany: 5 lata 1 miesiąc temu przez Mariusz.
Administrator wyłączył możliwość publicznego pisania postów.

Odp: Baza Lotnicza Małaszewicze 1936 - 1952 5 lata 1 miesiąc temu #1831

  • Mariusz
  • Mariusz Avatar
  • Offline
  • Specjalista
  • Posty: 85
  • Otrzymane podziękowania: 23
  • Oklaski: 3
W ostatnim tygodniu w regionalnej gazetce "Tygodnik Podlaski" w dziale historia pojawił się krótki artykuł o lotnisku w Małaszewiczach. Można poczytać tutaj.
Administrator wyłączył możliwość publicznego pisania postów.

Odp: Baza Lotnicza Małaszewicze 1936 - 1952 5 lata 1 miesiąc temu #1832

  • aloszak
  • aloszak Avatar
  • Offline
  • Profesjonalista
  • Posty: 869
  • Otrzymane podziękowania: 72
  • Oklaski: 8
Ponieważ Mariusz wstawił kilka fotek bocznicy, to tak od siebie dorzucę kilka fotek tego, co znalazłem podczas swojej wiosennej wyprawy w tamte rejony. A więc kilka betonowych resztek znajdujących się pomiędzy bocznicą a lotniskiem. Latem zapewne tego bym nigdy nie zauważył gdyż by się wszystko wtopiło w bujną roślinność, bo beton porośnięty jest mchem. Nie wiem, z jakiego okresu mogą one pochodzić, ale obstawiam z uwagi na lokalizacje, że pochodzą z okresu okupacji, również trudno na podstawie tych niewielkich resztek coś powiedzieć na temat ich przeznaczenia.

P4150008.JPG


P4150009.JPG


P4150010.JPG


P4150013.JPG


To wygląda mi na podstawę jakiejś wieży np.: wartowniczej.

P4150014.JPG


P4150015.JPG


P4150016.JPG


P4150017.JPG
Administrator wyłączył możliwość publicznego pisania postów.

Odp: Baza Lotnicza Małaszewicze 1936 - 1952 5 lata 1 miesiąc temu #1840

  • Mariusz
  • Mariusz Avatar
  • Offline
  • Specjalista
  • Posty: 85
  • Otrzymane podziękowania: 23
  • Oklaski: 3
Witam. Będąc ostatnio na grzybach w okolicach Małaszewicz Małych przechodziłem obok miejsca które znałem i sądziłem że jest zasypane, a tu niespodzianka-ktoś odgruzował piwnicę. Słyszałem, że ktoś se ziemiankę zrobił i mieszkał tam nawet, ale nie sądziłem , że to w tym miejscu. Nawet futryna wstawiona jest.
DSCF3018.jpg

DSCF3016.jpg

Za tym pierwszym pomieszczeniem jest chyba następne (ciemności nie pozwalały mi dokładnie zobaczyć, tyle zobaczyłem co na zdjęciu) za tymi workami. Jest chyba częściowo zasypane. Nad nim jest kwadratowy właz od góry.
DSCF3020.jpg

Całość jest w ziemi tylko strop wystaje ponad.
DSCF3019.jpg

Czy był to pojedynczy obiekt, czy część jakiejś większej całości trudno powiedzieć. Wiadomo że gruzy zabierano na budowy i reszta mogła "zniknąć".
Administrator wyłączył możliwość publicznego pisania postów.

Odp: Baza Lotnicza Małaszewicze 1936 - 1952 5 lata 1 miesiąc temu #1841

  • Mariusz
  • Mariusz Avatar
  • Offline
  • Specjalista
  • Posty: 85
  • Otrzymane podziękowania: 23
  • Oklaski: 3
Tego samego dnia wracając już do domu natknąłem się na studzienkę niedaleko E30( ok. 20m ) i z 200m od drugiej bramy w kierunku Terespola. Też w Małaszewiczach Małych. Wydaje mi się że ta studzienka to jakiś osadnik bo ma otwory z obu stron. Ten widoczny jest wyżej, drugi poniżej gruntu. Kierunek otworów to wschód-zachód, ale z lekkim odchyleniem do E30. Średnica jakieś 1,5m. Raczej głębsza bo widoczna jest od strony E30 drabinka. Kiedyś Robertox wspominał o studzience na polu, ale pole jest po drugiej stronie na przeciwko.
Studzienka_2.jpg

Studzienka.jpg
Administrator wyłączył możliwość publicznego pisania postów.
Czas generowania strony: 0.157 s.

baner laplander