Przeglądając forum co raz to przypominam sobie o jakiś gruzach, betonach pochowanych w krzakach, lasach itd. Jadąc ostatnio do wsi Żuki w celu już Wam wiadomym postanowiłem zahaczyć o obiekt znany mi z lat nastoletnich. Nigdy nie sądziłem, że może mieć on pochodzenie 'fortyfikacyjne', a już na pewno 'carskie'... Teraz już nie jestem tak tego pewien...
Ale po kolei.
Najpierw położenie:
Okolice południowych przedmieść Terespola, na rzut kamieniem od trasy E30, okolice tzw. Młodego Lasku.
Dokładnie tutaj:
1.
Zwróćcie uwagę, że pas drogi nawet teraz oglądany w Google Earth jest dobrze widoczny chociaż sama droga już nie istnieje... Za to jest zaznaczona na wszystkich mapach do lat 50-60 XX wieku, ale o tym za chwilę...
Obiekt wygląda następująco:
2. Ogólny widok. Górka, pod nią kupa betonu, po prostu nasz mostek:
3. Konstrukcja żelbetowa, masywna, grubościenna, robi wrażenie jakby była przygotowana pod większe niż wozy drabiniaste obciążenie...
4. Najlepszy kadr jaki udało mi się uchwycić bez włażenia do kanału. Obiekt jest zachowany w bardzo dobrym stanie:
5. Widok od strony jeziorka w którym 'topiono' beczki z ogórkami:
Mapki:
1925 r., skala 1:25000 - most nie zaznaczony (czyżby go jeszcze wtedy nie było?:
1944 r., skala 1:50000 - o dziwo most oznaczony!
I dwie mapki, które chwilę potem namieszały mi w głowie!
Austro-węgierska z 1911 roku! Mostek oznaczony, a droga, która po nim przebiega to ewidentnie droga rokadowa łącząca Fort VI z Twierdzą! Most na tej mapie to ten, który możemy teraz oglądać czy może jakaś inna, chociażby drewniana przeprawa???
Współczesna droga Kodeń - Terespol znajdowała się nieznacznie na zachód i wg. tej mapy ewidentnie nie ma nic wspólnego z tym po czym teraz jeździmy samochodami na tej trasie. Współczesna droga, to wykorzystana, jak zresztą w wielu innych miejscach, droga forteczna.
Oczywiście zaznaczony odcinek na zrzucie z GE został zapewne zapomniany i zniszczony z powodu rozbudowy infrastruktury i zmianach w planach przebiegu lokalnych tras.
Jeszcze jedna mapka nie raz już przewijająca się na naszym forum:
Wybaczcie jakość, ale nie mam w sensownej rozdzielczości, a to powyżej to po prostu zrzut z ekranu. Tak czy owak dobrze widać Fort VI i odcinek drogi o którym wspomniałem, ale już łączący Fort Lebiedziew - Fort VI - Twierdzę.
Jeszcze jako dodatek:
Carski mostek nad leśnym kanałem na trasie linii kolejowej Chełm - Włodawa na terenie bagien sobiborskich. Jakieś podobieństwo istnieje. Przęsło to 'tlusty' żelbetonowy dwuteownik osadzony i tu i tam na kamienno-żelbetonowych podporach. Pod Sobiborem więcej kamienia, pod Terespolem więcej betonu...
Śledząc dobrze mapę też można było go na niej wypatrzeć i w terenie odnaleźć. To pocieszające, bo teoretycznie mając stare mapy można w coś trafić w terenie o czym wcześniej pojęcia się nie miało...
Cóż sądzicie??? Jeśli uważacie, że z czymś przyfantazjowałem, piszcie, wyobraźnię mam niezłą
W związku z poruszoną kwestią nasuwa mi się wiele pytań, ale jeszcze trochę popatrzę, trochę poczytam i będę do tematu wracać. To co powyżej to stan mojej wiedzy i 'badań' w tej kwestii na dzień dzisiejszy...
Macie mapy tego terenu z czasów wcześniejszych niż mapy Austro-węgierskie?