Warning: Declaration of JParameter::loadSetupFile($path) should be compatible with JRegistry::loadSetupFile() in /libraries/joomla/html/parameter.php on line 388

Warning: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable in /libraries/joomla/application/application.php on line 481
Twierdza.org - Forum :: Topic: Dane wywiadowcze z terenów przygranicznych 1941r (1/1)

Warning: preg_replace_callback(): Compilation failed: invalid range in character class at offset 18 in /components/com_kunena/views/common/view.html.php on line 309

Warning: Attempt to modify property 'Array' of non-object in /libraries/joomla/registry/registry.php on line 342
Historia z twierdzą w tle. Ślady wydarzeń historycznych, komentarze, ciekawostki oraz to co nie wyjaśnione - zagadki i tajemnice...

TOPIC: Dane wywiadowcze z terenów przygranicznych 1941r

Dane wywiadowcze z terenów przygranicznych 1941r 13 years 8 months ago #385

  • aloszak
  • aloszak's Avatar
  • OFFLINE
  • Profesjonalista
  • Posts: 869
  • Thank you received: 72
  • Karma: 8
Na lotnisku w m. Malashevichi zbudowane trzy podziemne hangary.

m. Hotylovo - w lesie jest betonowy zbiornik z paliwem , z zapasem dla 100 czołgów. Zbiornik w zime były pomalowane na biało , teraz - na zielono.

Miasto Janów Podlaski - zakwaterowanie kawalerii po 500 jeźdźców. Część wysłana do Miejscowości Koroszczyn jednostka kawalerii około 200 ( dla 3-4 osób w domu ).

Ujawniły budowy punktów strzelając w następujących miejscach:
1,5 km na północny-wschód m.Lengi w autostrady ;
w lesie , na północ od farmy dobryńską
w miejscowości Wólka - Dobrynske

Co prawda nie jest to związane z Twierdzą Brzeską podaje to jako ciekawostkę ale i również jako informacje bo jak widzicie tereny przygraniczne były chyba przez wszystkie armie jakie tu stacjonowały wyposażane w różne umocnienia.
1-20100822.jpg
The administrator has disabled public write access.

O:Dane wywiadowcze z terenów przygranicznych 1941r 13 years 8 months ago #392

  • Rusłan
  • Rusłan's Avatar
  • OFFLINE
  • Ekspert
  • Posts: 133
  • Thank you received: 5
  • Karma: 0
Aloszak! Naprawdę dajesz radę! :)
The administrator has disabled public write access.

O:Dane wywiadowcze z terenów przygranicznych 1941r 13 years 7 months ago #400

  • aloszak
  • aloszak's Avatar
  • OFFLINE
  • Profesjonalista
  • Posts: 869
  • Thank you received: 72
  • Karma: 8
cd. informacji wywiadowczych z terenów okupowanej Polski.

Кроме того, заслуживает внимания прибытие:
а) в район Янув - Подляски (20 км с-в. Бяла-Подляска), Терасполь (15 км ю-в. Брест), Михалки (15 км с-в. Бяла-Подляска), Кодень (20 км ю-в. Брест) переправочных средств, понтонов и разнообразных деревянных мостов
( tu się możemy dowiedzieć jak niemcy szykują się do pokonania przeszkody wodnej jaką była rzeka Bug).

:) Niemcy przeprowadzili kolej od wsi Malashevich do wsi Wólka - Dobrynske a więc chodzi o ten odcinek tzw szerokiego toru wzdłuż lotniska w Małaszewiczach widocznego z trasy K-2
tor.jpg


A więc wiemy kto wybudował ten odcinek linii kolejowej
Last Edit: 13 years 7 months ago by aloszak.
The administrator has disabled public write access.

O:Dane wywiadowcze z terenów przygranicznych 1941r 13 years 7 months ago #406

  • aloszak
  • aloszak's Avatar
  • OFFLINE
  • Profesjonalista
  • Posts: 869
  • Thank you received: 72
  • Karma: 8
Ponieważ ktoś może zapytać po co to wszystko pisze, więc takie krótkie wyjaśnienie, te informacje są również w jakiś sposób związane z historią Twierdzy Brzeskiej, bo przecież zanim Niemcy dokonali ataku na ZSRR w 1941 roku musiały się w jakiś sposób do wojny przygotować, a więc nie tylko zgromadzić wojska na granicy z ZSRR ale również stworzyć, bazę zaopatrzeniową, zbudować lotniska w pobliżu granicy, odbudować linie kolejowe zniszczone w wyniku działań wojennych w 1939r, drogi itp.
Inna sprawa, że przecież jakaś część zgromadzonych sił była wykorzystana do ataku na Twierdzę Brzeską.

Mało kto wie, ale np.właśnie z tych danych wywiadowczych można się dowiedzieć, że do odbudowy lotniska w Białej Podl dla Luftwaffe byli wykorzystywani polscy jeńcy wojenni.
Last Edit: 13 years 7 months ago by aloszak.
The administrator has disabled public write access.

O:Dane wywiadowcze z terenów przygranicznych 1941r 13 years 7 months ago #409

  • Rusłan
  • Rusłan's Avatar
  • OFFLINE
  • Ekspert
  • Posts: 133
  • Thank you received: 5
  • Karma: 0
Poniżej wklejam tekst, który powinien Was w jakiś sposób zainteresować, ponieważ jest też wzmianka o Przedmieściu i nawiązania do tego o czym pisał i przedstawił Aloszak ;)

"1/2010 Goniec Terespolski nr 78 41

Lotnisko wojskowe w Małaszewiczach


Siedemdziesiąt lat temu już w pierwszym dniu wybuchu II wojny światowej 1 września 1939 r. Niemcy przystąpili do bombardowania lotniska wojskowego i bazy lotniczej w Małaszewiczach. Przed wybuchem wojny lotnisko to było bardzo ważnym elementem systemu obronnego Polski. Znajdowała się tutaj duża i bardzo nowoczesna, jak na tamte czasy baza paliwowa oraz baza zapasowa dla lotnictwa dalekiego zasięgu. Stacjonowała tutaj również największa w kraju ilość bardzo nowoczesnych bombowców średniego zasięgu PZL-37 "Łoś", które po odebraniu z zakładów lotniczych właśnie w Małaszewiczach były uzbrajane.

O budowie lotniska w Małaszewiczach zadecydowały względy geograficzne i strategiczne. Przed wojną Małaszewicze leżały bowiem w środkowej części terytorium Polski. Do budowy
przystąpiono w roku 1936. Od północnej strony torów kolejowych zaczęło powstawać lotnisko, natomiast przy budowie bazy paliwowej wykorzystano istniejący przy szosie warszawskiej stary fort carski, stanowiący niegdyś system obronny twierdzy brzeskiej. W forcie tym wybudowano zbiorniki paliwa o pojemności około 278 tysięcy litrów i połączono je rurociągami ze zbiornikiem paliwa na terenie lotniska, który miał pojemność 480 tysięcy litrów. Na lotnisku wybudowano pasy startowe i 14 hangarów dla samolotów, natomiast na terenach tzw. Górki Kobylańskiej, naprzeciw dzisiejszego motelu Pod Dębami, powstało osiedle wojskowe (kilka bloków) dla członków kadry oficerskiej i ich rodzin, a także baraki dla żołnierzy obsługi lotniska.

Bezpośrednio przed wybuchem wojny na lotnisku w Małaszewiczach stacjonowało 31 bombowców PZL-37 "Łoś" z XX Dywizjonu Bombowego oraz 7 "Łosi" należących do Eskadry Ćwiczebnej i Kierownictwa Zaopatrzenia Lotnictwa, które jednak nie były przygotowane do działań wojennych i czekały na wyposażenie w przyrządy nawigacyjne, systemy łączności pokładowej oraz uzbrojenie w karabiny maszynowe. Ponadto w pierwszych dniach września do Małaszewicz doleciało jeszcze 8 "Łosi". Poza nimi stacjonowało tu 5 samolotów LWS4 "Żubr", 5 samolotów Focker FVII (samoloty te miały zostać wykorzystane do zrzutów grup dywersyjnych na tyłach wojsk niemieckich w Prusach Wschodnich) oraz 30 samolotów innych typów.

W chwili wybuchu wojny dowódcą Bazy Lotniczej w Małaszewiczach był mjr pilot Franciszek Ratajczak. Wraz z nim stacjonowało tam około 90 oficerów oraz ponad 600 szeregowych i podoficerów. W dniu 1 września 1939 roku o godz. 5.40 lotnisko w Małaszewiczach i baza paliwowa zaczęły być bombardowane przez niemiecką Luftwaffe. Ataku dokonały samoloty DO-17 oraz HE-111, które nadleciały z Prus Wschodnich. W tym dniu zostają przeprowadzone cztery ciężkie naloty. Drugi i trzeci nalot następuje między godzinami 6,00 a 6,20 rano. Zostają zniszczone 3 hangary, 6 "Łosi", 4 "Żubry" oraz 4 Fockery. Straty w personelu wynosiły około 40 zabitych i rannych. Po tym nalocie 25 "Łosi", które nie zostały zniszczone, rozstawiono i zamaskowano na brzegach lotniska, a lżejsze samoloty oraz część personelu przesunięto na zapasowe lotniska (czyli na tereny przystosowane do lądowania i startu) do Koroszczyna i Zalesia. Po południu nastąpił czwarty ciężki nalot. Uszkodzono wówczas kolejne 3 "Łosie".

W dniu 2 września 1939 roku następuje ewakuacja z lotniska w Małaszewiczach 22 "Łosi" do Żabczyc koło Pińska i do Kuplina w rejonie Prużan. Następne dni września to dalsze naloty i bombardowanie lotniska, hangarów i budynków koszar. Ciężkie bombardowania pociągają za sobą coraz to większe straty w uzbrojeniu i sprzęcie. Najcięższe i najbardziej niszczące bombardowanie Małaszewicze przeżyły rano 5 września, kiedy samoloty Luftwaffe zaatakowały nie tylko bazę, lecz i wszystkie okoliczne wsie. Artyleria przeciwlotnicza bazy w Małaszewiczach w czasie nalotów zestrzeliła tylko jednego DO-17. Jeden członek załogi
uratował się na spadochronie i dostał do niewoli, inni zginęli.

W dniu 11 września 1939 r. personel lotniska w Małaszewiczach otrzymał rozkaz ewakuacji na Horodenkę, gdzie dotarłw dniu 14 września, a następnie przekroczył granicę polsko-rumuńską. Po przejęciu lotniska przez Niemców i częściowym odbudowaniu go już w 1940 roku (później odbudowę ukończyli jeńcy radzieccy), służyło ono jako baza dla szybowców transportowych Messerschmitt Me-321 i samolotów transportowych Messerschmitt Me-323 Gigant, które latały z zaopatrzeniem na front wschodni. W czasie okupacji Małaszewicze stały się ważnym ośrodkiem polskiego ruchu oporu z okupantem. Wśród zatrudnionego na lotnisku i na kolei personelu polskiego działała tutaj tajna szkoła podchorążych i prowadzono kursy dla podoficerów. W lipcu 1944 Niemcy wycofując się na zachód zniszczyli istniejącą
tu infrastrukturę lotniczą Luftwaffe.

Po zakończeniu II wojny światowej lotnisko w Małaszewiczach wykorzystywane było przez lotnictwo Armii Czerwonej, a pod koniec lat czterdziestych zostało przejęte przez lotnictwo polskie. W roku 1952 jednostki, które tam stacjonowały zostały przeniesione na lotnisko Okęcie, a teren lotniska został przejęty częściowo przez PKP jako zaplecze powstającego portu przeładunkowego. Obecnie na terenie byłego lotniska w Małaszewiczach znajduje się WOC, terminale przeładunkowe różnych firm oraz część infrastruktury PKP Cargo.

Adam Rymaszewski"

Jeśli już to widzieliście, wybaczcie ;)
Last Edit: 13 years 7 months ago by Rusłan.
The administrator has disabled public write access.

O:Dane wywiadowcze z terenów przygranicznych 1941r 13 years 7 months ago #410

  • admin
  • admin's Avatar
  • OFFLINE
  • Administrator
  • Posts: 472
  • Thank you received: 54
  • Karma: 9
Ciekawy artykuł. Co do bazy paliwowej lotniska w koszarach w Kobylanach - może z tym należy wiązać historię "tajemniczych" betonowych bloków znajdujących się w pobliżu koszar oraz koło fortu w Kobylanach. Co sądzicie o tym tropie?
The administrator has disabled public write access.

O:Dane wywiadowcze z terenów przygranicznych 1941r 13 years 7 months ago #412

  • aloszak
  • aloszak's Avatar
  • OFFLINE
  • Profesjonalista
  • Posts: 869
  • Thank you received: 72
  • Karma: 8
No ten opis należało by uzupełnić o takie informacje, jak np: Większość zdjęć jakie znamy z Małaszewicz 1939r na których widoczne są zniszczone nasze Łosie i inne samoloty i rozwalone hangary pochodzi z niemieckiej kroniki propagandowej pt." Kampfageschwader Lützow", gdzie niemcy celowo ustawili i podpalili nasze samoloty na potrzeby filmu.
Po przejęciu Lotniska niemcy zagnali Żydów do remontu lotniska.
Do dziś możemy oglądać ostatni ocalały hangar na terenie PKP Małaszewicze.
hangar.JPG
The administrator has disabled public write access.
Time to create page: 0.033 seconds

baner laplander