Warning: Declaration of JParameter::loadSetupFile($path) should be compatible with JRegistry::loadSetupFile() in /libraries/joomla/html/parameter.php on line 388

Warning: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable in /libraries/joomla/application/application.php on line 481
Twierdza.org - Forum :: Topic: Kolejny most... (1/3)

Warning: preg_replace_callback(): Compilation failed: invalid range in character class at offset 18 in /components/com_kunena/views/common/view.html.php on line 309

Warning: Attempt to modify property 'Array' of non-object in /libraries/joomla/registry/registry.php on line 342
Historia z twierdzą w tle. Ślady wydarzeń historycznych, komentarze, ciekawostki oraz to co nie wyjaśnione - zagadki i tajemnice...

TOPIC: Kolejny most...

Kolejny most... 12 years 11 months ago #990

  • Rusłan
  • Rusłan's Avatar
  • OFFLINE
  • Ekspert
  • Posts: 133
  • Thank you received: 5
  • Karma: 0
Przeglądając forum co raz to przypominam sobie o jakiś gruzach, betonach pochowanych w krzakach, lasach itd. Jadąc ostatnio do wsi Żuki w celu już Wam wiadomym postanowiłem zahaczyć o obiekt znany mi z lat nastoletnich. Nigdy nie sądziłem, że może mieć on pochodzenie 'fortyfikacyjne', a już na pewno 'carskie'... Teraz już nie jestem tak tego pewien...

Ale po kolei.

Najpierw położenie:

Okolice południowych przedmieść Terespola, na rzut kamieniem od trasy E30, okolice tzw. Młodego Lasku.
Dokładnie tutaj:
1.
Zrzut.jpg


Zwróćcie uwagę, że pas drogi nawet teraz oglądany w Google Earth jest dobrze widoczny chociaż sama droga już nie istnieje... Za to jest zaznaczona na wszystkich mapach do lat 50-60 XX wieku, ale o tym za chwilę...

Obiekt wygląda następująco:
2. Ogólny widok. Górka, pod nią kupa betonu, po prostu nasz mostek:
1_2011-04-27.JPG


3. Konstrukcja żelbetowa, masywna, grubościenna, robi wrażenie jakby była przygotowana pod większe niż wozy drabiniaste obciążenie...
2_2011-04-27.JPG


4. Najlepszy kadr jaki udało mi się uchwycić bez włażenia do kanału. Obiekt jest zachowany w bardzo dobrym stanie:
3_2011-04-27.JPG


5. Widok od strony jeziorka w którym 'topiono' beczki z ogórkami:
4_2011-04-27.JPG


Mapki:
1925 r., skala 1:25000 - most nie zaznaczony (czyżby go jeszcze wtedy nie było?:
A.1-25000-XXIII-15-G_TERESPOL_MURAWIEC_ARKUSZ_81925.jpg


1944 r., skala 1:50000 - o dziwo most oznaczony!
B.1-50000zMostemN-34-144-V_BREST_1944.jpg



I dwie mapki, które chwilę potem namieszały mi w głowie!
Austro-węgierska z 1911 roku! Mostek oznaczony, a droga, która po nim przebiega to ewidentnie droga rokadowa łącząca Fort VI z Twierdzą! Most na tej mapie to ten, który możemy teraz oglądać czy może jakaś inna, chociażby drewniana przeprawa???

D.AustroWgry1911.jpg


Współczesna droga Kodeń - Terespol znajdowała się nieznacznie na zachód i wg. tej mapy ewidentnie nie ma nic wspólnego z tym po czym teraz jeździmy samochodami na tej trasie. Współczesna droga, to wykorzystana, jak zresztą w wielu innych miejscach, droga forteczna.
Oczywiście zaznaczony odcinek na zrzucie z GE został zapewne zapomniany i zniszczony z powodu rozbudowy infrastruktury i zmianach w planach przebiegu lokalnych tras.

Jeszcze jedna mapka nie raz już przewijająca się na naszym forum:

Drogiforteczne.jpg


Wybaczcie jakość, ale nie mam w sensownej rozdzielczości, a to powyżej to po prostu zrzut z ekranu. Tak czy owak dobrze widać Fort VI i odcinek drogi o którym wspomniałem, ale już łączący Fort Lebiedziew - Fort VI - Twierdzę.

Jeszcze jako dodatek:

mostsobibor.JPG


Carski mostek nad leśnym kanałem na trasie linii kolejowej Chełm - Włodawa na terenie bagien sobiborskich. Jakieś podobieństwo istnieje. Przęsło to 'tlusty' żelbetonowy dwuteownik osadzony i tu i tam na kamienno-żelbetonowych podporach. Pod Sobiborem więcej kamienia, pod Terespolem więcej betonu...

Śledząc dobrze mapę też można było go na niej wypatrzeć i w terenie odnaleźć. To pocieszające, bo teoretycznie mając stare mapy można w coś trafić w terenie o czym wcześniej pojęcia się nie miało...

Cóż sądzicie??? Jeśli uważacie, że z czymś przyfantazjowałem, piszcie, wyobraźnię mam niezłą ;)
W związku z poruszoną kwestią nasuwa mi się wiele pytań, ale jeszcze trochę popatrzę, trochę poczytam i będę do tematu wracać. To co powyżej to stan mojej wiedzy i 'badań' w tej kwestii na dzień dzisiejszy... ;)

Macie mapy tego terenu z czasów wcześniejszych niż mapy Austro-węgierskie?
Attachments:
Last Edit: 12 years 11 months ago by admin.
The administrator has disabled public write access.
The following user(s) said Thank You: EUGENE

Odp: Kolejny most... 12 years 11 months ago #991

  • EUGENE
  • EUGENE's Avatar
  • OFFLINE
  • Profesjonalista
  • Posts: 295
  • Thank you received: 25
  • Karma: 2
Neozhidanno :woohoo: . To, chto most postroili do pervoj mirovoj vojny ne vusuvaet somnenij . Vot neskoljko photo:
kaponir fort V:

Attachment 2.JPG not found



kofr fort liter. A:

3JPG.jpg


Kak vidno, pri stroitelstve ispoljzovalsja odin i tot zhe material - kamenj iz granita.

Vot karta, na kotoroj estj most :) :

festungsumgebungsplan_von_brest-litowsk_iii_25k.jpg
The administrator has disabled public write access.

Odp: Kolejny most... 12 years 11 months ago #992

  • aloszak
  • aloszak's Avatar
  • OFFLINE
  • Profesjonalista
  • Posts: 869
  • Thank you received: 72
  • Karma: 8
1
Dawnacarskadroga.JPG


Jak najbardziej jest to dawna Carska droga i mostek droga prowadziła początkowo do Fortu VI.
Last Edit: 12 years 11 months ago by aloszak.
The administrator has disabled public write access.

Odp: Kolejny most... 12 years 11 months ago #993

  • aloszak
  • aloszak's Avatar
  • OFFLINE
  • Profesjonalista
  • Posts: 869
  • Thank you received: 72
  • Karma: 8
2
P4030115.JPG

Skrzyżowanie jak widać zachowały się jeszcze słupki, w późniejszym okresie od tego skrzyżowania powstała druga droga równoległa do Lebiedziewa. To tą drogą w 1939r Polskie oddziały wyszły z Twierdzy Brzeskiej w kierunku Kodnia.
The administrator has disabled public write access.

Odp: Kolejny most... 12 years 11 months ago #994

  • aloszak
  • aloszak's Avatar
  • OFFLINE
  • Profesjonalista
  • Posts: 869
  • Thank you received: 72
  • Karma: 8
3
P4030113.JPG

Carska droga widok w kierunku Terespola
The administrator has disabled public write access.

Odp: Kolejny most... 12 years 11 months ago #995

  • aloszak
  • aloszak's Avatar
  • OFFLINE
  • Profesjonalista
  • Posts: 869
  • Thank you received: 72
  • Karma: 8
mapadroga.jpg

Małe Objaśnienie do mapy Terespol jest jeszcze na swoim miejscu, bo niedługo znajdzie się bardziej na zach.
Rusłan wiem że się trochę z tymi drogami pogubiłeś, bo kiedyś miałem ten sam problem, ale zapewniam Cię, że wszystko gra. Postaram się to wyjaśnić w miarę jak najkrócej.
Jako pierwsza była droga ta którą widzisz na mapie.
Po zbudowaniu Fortu VI powstaje z tej drogi bezpośrednie wejście do Fortu, więc całkiem możliwe jest, że zabroniono się nią poruszać cywilą jak to w Rosji bywało tylko dla wojska.
Więc powstaje droga nr.2 która miała podobny przebieg do współczesnej drogi a na pewnym odcinku biegnie równolegle do drogi fortecznej.
Następnie powstaje droga nr.3 która jest nakrótszą drogą z dworca kolejowego co ma zapewne znaczenie w związku z budowanym Fortem L, jak widzisz na satelicie są widoczne wszystkie trzy drogi.

satelita.jpg
Last Edit: 12 years 11 months ago by aloszak.
The administrator has disabled public write access.

Odp: Kolejny most... 12 years 11 months ago #997

  • Rusłan
  • Rusłan's Avatar
  • OFFLINE
  • Ekspert
  • Posts: 133
  • Thank you received: 5
  • Karma: 0
Dziękuję panowie za komentarze, zdjęcia, mapy, wykresy! :)
Kolejny obiekt związany z budową Twierdzy i Przedmościa wstępnie 'zaliczony' ;)

Aloszak, cóż to za mapa, której wycinek wstawiłeś? Wygląda na ciekawą! :)
The administrator has disabled public write access.

Odp: Kolejny most... 12 years 11 months ago #999

  • aloszak
  • aloszak's Avatar
  • OFFLINE
  • Profesjonalista
  • Posts: 869
  • Thank you received: 72
  • Karma: 8
Datowania dokładnego mapy nie znam, jak nie mam pochodzi z początkowego okresu budowy twierdzy, o czym może świadczyć położenie Terespola bo jak wiecie stary Terespol został przesunięty w późniejszym okresie bardziej na zachód. Na mapie jest parę ciekawostek również na tym wycinku co wstawiłem, ale wam podpowiem tylko jedną, ;) chcem sprawdzić czy się domyślicie o co chodzi?
2mapa.jpg

Na tej mapie macie wszystkie drogi. Popatrzcie na czerwone kółeczko a potem popatrzcie na poprzednią mapę.
The administrator has disabled public write access.

Odp: Kolejny most... 12 years 11 months ago #1002

  • aloszak
  • aloszak's Avatar
  • OFFLINE
  • Profesjonalista
  • Posts: 869
  • Thank you received: 72
  • Karma: 8
P4030111.JPG


P4030109.JPG

To słupki na skrzyżowaniu Drogi do Fortu VI
The administrator has disabled public write access.

Odp: Kolejny most... 12 years 11 months ago #1006

  • aloszak
  • aloszak's Avatar
  • OFFLINE
  • Profesjonalista
  • Posts: 869
  • Thank you received: 72
  • Karma: 8
Mały mix na mapie.

mapaobj.jpg

Ponieważ Admin w wątku o Terespolu wstawił dziś fotki słupa to i ja już wam podpowiem jakie mapa zawiera dla nas informacje tak jak powiedziałem nie wiem dokładnie z którego roku pochodzi, ale patrząc na nią możemy mniej więcej ustalić z jakiego okresu jest.
Cóż takiego ważnego na niej widzimy? Po pierwsze oznaczenie "Żelazny Słup" . W Terespolu jest on do dzisiejszego dnia Pamiątkowy Stalowy Obelisk z 1823 r., ustawiony na pamiątkę budowy traktu Warszawa—Brześć. A więc mamy już pierwszą wyjściową datę.
Druga informacja którą możemy uzyskać z mapy to brak zaznaczonej na niej linii kolejowej Warszaw – Terespol która jak wiemy została wybudowana w latach 1866-1867.
Ponieważ tego na tym wycinku nie widać dodam że na mapie jest już zaznaczona twierdza, a więc datowanie mapy to przypuszczalnie 1831-1840
Last Edit: 12 years 11 months ago by aloszak.
The administrator has disabled public write access.

Odp: Kolejny most... 12 years 11 months ago #1007

  • EUGENE
  • EUGENE's Avatar
  • OFFLINE
  • Profesjonalista
  • Posts: 295
  • Thank you received: 25
  • Karma: 2
Ochenj pohozhe na topograficheskyju voennuju kartu Shuberta sjemki 1837-1840 godov. :whistle:

52_20x7_00.jpg
The administrator has disabled public write access.

Odp: Kolejny most... 12 years 11 months ago #1009

  • aloszak
  • aloszak's Avatar
  • OFFLINE
  • Profesjonalista
  • Posts: 869
  • Thank you received: 72
  • Karma: 8
Eugene Twoja mapa nie może pochodzić z lat 1837-1840 ponieważ jest na niej linia kolejowa która została wybudowana w latach 1866-1867
Jak widać linia kolejowej przekracza na Twojej mapie rzekę Bug a więc została połączona z Brześciem, a odcinek Terespol - Brześć został zbudowany W 1871r
Last Edit: 12 years 11 months ago by aloszak.
The administrator has disabled public write access.

Odp: Kolejny most... 12 years 11 months ago #1010

  • EUGENE
  • EUGENE's Avatar
  • OFFLINE
  • Profesjonalista
  • Posts: 295
  • Thank you received: 25
  • Karma: 2
aloszak wrote:
Eugene Twoja mapa nie może pochodzić z lat 1837-1840 ponieważ jest na niej linia kolejowa która została wybudowana w latach 1866-1867
Sjemka 1837-1840 godov. :) Karta, kotoruju Vy mozhete videtj kak raz 1866 goda izdanija.;)
The administrator has disabled public write access.

Odp: Kolejny most... 12 years 11 months ago #1011

  • aloszak
  • aloszak's Avatar
  • OFFLINE
  • Profesjonalista
  • Posts: 869
  • Thank you received: 72
  • Karma: 8
:( nie rozumiem tego Sjemka 1837-1840 godov? co oznacza słowo " sjemka "
The administrator has disabled public write access.

Odp: Kolejny most... 12 years 11 months ago #1013

  • EUGENE
  • EUGENE's Avatar
  • OFFLINE
  • Profesjonalista
  • Posts: 295
  • Thank you received: 25
  • Karma: 2
aloszak wrote:
:( nie rozumiem tego Sjemka 1837-1840 godov? co oznacza słowo " sjemka "
Ne znaju kak praviljno perevesti - "badania" tak pokazuvaet perevodchik. :huh:
The administrator has disabled public write access.
Time to create page: 0.119 seconds

baner laplander